De cirkel is rond voor Mohsen

De cirkel is rond voor Mohsen

Het verhaal van Mohsen Razai is een perfect voorbeeld van hoe je door één iemand te ondersteunen in het opzetten van een eigen bedrijf, uiteindelijk meerdere mensen aan betaald werk helpt.

Mohsen Razai werkte als zelfstandig taxichauffeur, maar door de coronamaatregelen in combinatie met de medische problemen dreigde hij failliet te gaan. Hij raakte in de bijstand voor zelfstandigen (BBZ). Als zelfstandig ondernemer is om hulp vragen niet altijd even gemakkelijk. Zo ook voor Mohsen.

Twee opties

Mohsen werd bij De Binnenbaan door werkregisseur Jessica Groen begeleid. Toen Jessica Mohsen sprak, bleek dat zijn BBZ-uitkering bijna zou aflopen, waardoor hij de kans liep om schulden op te bouwen. Samen werkten ze aan een stappenplan, waar twee mogelijke opties uit voort kwamen. Optie één was om zijn taxibedrijf te beëindigen en via de bijstand werk in loondienst te vinden. Op die manier kon hij zo snel mogelijk aan een stabiel inkomen komen. Optie twee was om als zelfstandige aan het werk blijven en daarvoor alles in het werk te stellen om te slagen.

Uitdagingen

Hoewel de tweede optie meer uitdagingen met zich mee bracht, koos Mohsen hier toch voor. "Het ondernemen zit mij in het bloed. Ik wil niet afhankelijk zijn van iets of iemand". De volgende stap was op zoek gaan naar een onderneming waar hij succesvol mee zou kunnen worden. Mohsen wilde graag samen met een goede vriend een kantoorboekhandel in Winkelcentrum Seghwaert overnemen. Ze gingen samen op onderzoek uit en spraken met andere ondernemers uit het winkelcentrum om te kijken of de locatie en de winkel bij hen paste. In april 2021 had hij het voor elkaar: samen startten ze met Books & More! Mohsen was ontzettend trots op dit resultaat. En terecht.

De cirkel is rond

Tijdens een eerder coachingsgesprek had Jessica gezegd; 'denk aan mij als je medewerkers zoekt'. Zo gezegd zo gedaan. Toen Mohsen op zoek ging naar personeel, benaderde hij Jessica. "Het contact met Jessica was zo fijn! Nu kan ik anderen met een uitkering helpen, dus dat doe ik graag. Zo kan ik iets terugdoen voor de samenleving."

Jessica ging samen met een kandidaat op bezoek bij Mohsen en een eerste gesprek met een sollicitant volgde. Helaas bleek er geen klik te zijn tussen Mohsen en de werkzoekende, waarop Mohsen aangaf dat hij het best moeilijk vindt om sollicitatiegesprekken te voeren. Na doorvragen ontstond het idee om een speedmeet te organiseren. Tijdens een speedmeet gaat een werkgever in korte tijd met meerdere werkzoekenden in gesprek. Op deze manier kan er snel een match worden gemaakt.

WSP

Jessica legde contact met Glenda, accountmanager van het Werkgeversservicepunt (WSP), om samen dit idee in de praktijk uit te voeren. Kort daarop organiseerde het WSP de speedmeet en maakte Mohsen kennis met verschillende werkzoekenden. Ook leerde hij zo het gehele proces van wat er allemaal bij solliciteren komt kijken. Een win-win-situatie voor iedereen. Inmiddels hebben meerdere werkzoekenden via Books & More hun weg naar werk gevonden en is de cirkel rond.


Dit artikel is ook terug te lezen in het Zoetermeers Dagblad.