Accountmanager Marjon

Even voorstellen

Werkgevers ervan overtuigen dat iedereen een kans op de werkvloer verdient, dat is de missie van Marjon Gillet, accountmanager bij De Binnenbaan. ,,De missie is geslaagd wanneer ik werkgevers hoor zeggen ‘Als ik eerder had geweten wat een aanvulling iemand op mijn team is…!’. Op zo’n moment ziet ook de werkgever van hoeveel waarde iemand op de werkvloer is en andersom hoe waardevol het werk in iemands leven is.”

,,Mijn belangrijkste boodschap naar werkgevers toe is dat iedereen een kans verdient. Durf het aan te gaan en buiten je comfort zone te stappen”, moedigt Marjon aan. ,,Het is heel gemakkelijk om standaard vacatures uit te zetten en dan te zeggen ‘er is niemand die aan de eisen voldoet’, maar ga eens het gesprek aan met een van ons, want wij kijken op een andere manier naar werkzaamheden.”

‘Aan mij de uitdaging werkgevers te bewijzen dat iedereen een kans verdient’

Accountmanager Marjon Gillet

Accountmanager Marjon Gillet

Schakel

Zo ziet Marjon dat werknemers op de werkvloer met allemaal randzaken bezig kunnen zijn. ,,Waarom laat je die mensen zich niet op hun core business focussen en geef je dat werk uit handen wat tijd en geld bespaart? Daarnaast breng je mensen meer plezier in hun werk omdat ze zich op hun hoofdtaken kunnen richten en help je de kandidaten van De Binnenbaan die dat werk heel graag willen doen. Onze mensen zijn vaak gebaat bij productiewerk en nemen dat werk heel serieus. Als accountmanager ben je echt de schakel tussen werkgever en kandidaat. Altijd op zoek naar wat past in een organisatie en wat past bij onze mensen.” Soms betekent dat het binnenhalen van een individuele vacature of productiewerk, maar net zo goed kan het gaan om het creëren van groepsdetacheringen.

Sociaal en commercieel tegelijkertijd

Van dichtbij ziet ze wat werk met mensen doet. ,,Iemand hoort erbij, maakt onderdeel uit van een team, doet nieuwe sociale contacten op en krijgt voldoening van een steentje bij kunnen dragen aan de maatschappij. Werk is zoveel meer dan inkomen.” De doelgroep verwoorden die zichzelf minder goed kan presenteren en onontdekte talenten zichtbaar maken, is dan ook een belangrijk punt van haar werk bij De Binnenbaan. Een plek waar je als accountmanager het sociale aspect met het commerciële kunt verbinden. Denken vanuit de kandidaten en vanuit de werkgever. Vanuit mogelijkheden en kansen. ,,Er kan zoveel, als je maar verder durft te kijken. Dit is een plek waar je actiegericht stappen kunt maken, naar een doel kunt werken zonder het sociale aspect uit het oog te verliezen.”

Hoop te leren

De Binnenbaan is een samenvoeging van accountmanagement, het werkgeversservicepunt (WSP) en sociaal werkbedrijf DSW. ,,Dat betekent dat de kennis en kunde van de toekomstige accountmanagers van De Binnenbaan heel breed moeten zijn”, licht Marjon toe. ,,Je moet weten wie de werkzoekenden zijn, hoe het productiewerk hier binnen gaat en wat werkgevers in de regio – en soms daarbuiten – zoeken als het over arbeidsmarktvraagstukken gaat.”

De samenwerking betekent dat er een hoop van elkaar te leren valt, legt Marjon uit. ,,WSP is veel met uitvoering van de Participatiewet bezig waar DSW nog meer van moet weten. Andersom ligt voor de accountmanagers van WSP het nieuwe in het maken van contractafspraken op commercieel gebied.” Het mag duidelijk worden: werken bij De Binnenbaan is aan de slag in een omgeving waarin je nooit uitgeleerd raakt.

Deuren openen

De Binnenbaan is dé werkplek voor wie het leuk vindt om zowel op het commerciële als sociale vlak te opereren en anderen bevlogen weet mee te nemen in dat gecombineerde verhaal. ,,Je moet begrijpen dat de doelgroep waarmee we werken niet direct op een standaard vacature past. Dat zorgt ervoor dat je niet altijd genoegen moet nemen met een ‘nee’ van een werkgever. Soms is het doorzetten en blijven proberen om deuren te weten openen die in eerste instantie gesloten lijken. Wat kan beginnen met het vervullen van een enkele vacature, kan uitbreiden naar ‘goh, ik zie dat jullie ook een onderdeel hebben dat misschien helemaal aan ons uitbesteed kan worden’. En ja, het zien van kansen en investeren in goede relaties levert heel wat op: ,,Veel enthousiasme en geluk van ondernemers, kandidaten, jezelf en je teamgenoten met wie je het doet.”

Groenacademie

Marjon kijkt ernaaruit om De Binnenbaan steeds meer een eigen gezicht te geven. ,,En dat is ook míjn gezicht: de ondernemer moet weten bij wie hij terecht kan met al zijn vragen. Zo persoonlijk moet onze dienstverlening zijn. Een van de onderdelen waar ze trots op is, is de zojuist opgerichte Groenacademie. Samen met mensen uit het onderwijs en werkgevers is een hele nieuwe opleiding uitgewerkt. De bedoeling is dat iedereen met de Groenacademie een startkwalificatie behaalt om een start in een kansrijke sector te maken. Een opleiding met toekomstperspectief dus. ,,Ik denk dat we nu al trots mogen zijn op de stappen die we bij De Binnenbaan maken en hoe we samen voor succes gaan!”